Thursday 7 March 2013

Cara Pembuatan Kerepek Ubi


Teknologi Makanan hari ini akan berkongsi dengan anda cara mudah tapi tak senang nak buat kerepek ubi kayu.

Sebermula Adapun nak buat kerepek ubi kayu ni bermula daripada ubi kayu itu sendirilah. Ubi kayu yang sesuai untuk buat kerepek adalah ubi kayu dari jenis isinya warna kuning dan berumur tiada lebih ia daripada Lapan bulan. Maknanya ubi kayu Kandungan putih tidak sesuai nak buat kerepek. Namun Jika buat kerepek ubi kayu rasanya keras lebih - lebih lagi ubinya yang dah tua jadi kayu.Ubi kayu Kandungan putih amatlah sesuai untuk buat kuih muih seperti bengka, kuih lain, pengat, tapai ubi dan Pelbagai jenis kuih tradisional melayu yang lain atau nak mudah ubi kayu Kandungan putih kita rebus kemudian makan dengan kelapa parut muda ataupun makan dengan ikan gelama kering yang digoreng Panas - panas ataupun kita Boleh makan dengan ikan kembung goreng sambil menghirup secawan kopi pekat ... pekena ni ... Lupa mak mertua lalu kat belakang !.

Ok kita berbalik kepada nak buat kerepek ubi kayu ni. Teknologi Makanan membuat kerepek ini bermula Bílá ubi ada ditangan kita. Kulit ubi kayu ni kita Buang, kemudian basuh bersih - bersih dengan udara paip yang mengalir Supaya Kotoran tanah tidak melekat pada isi ubi kayu.

Setelah di bersihkan, ubi kayu kemudian dipotong nipis guna Pisau atau nak mudah guna alat pengamatan cepat dan PANTAS. Pemotong ubi kayu ni pong banyak jenis Jika nak buat kerepek ubi kayu nipis pakai alat pengamatan tapi Jika nak buat Bentuk jejari ada mesin Pemotong Bentuk jejari.

Selepas dipotong nipis, hirisan ubi kayu kemudian dibasuh sekejap juga pada udara paip mengalir kemudian ditoskan. Panaskan minyak dalam periuk atau Kualiti dan pastikan minyak banyak dan panas. Pada masa ini mengoreng kena berhati-hati sebab minyak panas dan hirisan ubi kayu itu Lembap, Bila Dimasukkan dalam minyak, minyak panas Boleh merecik .. jadi guna senduk atau sudip panjang la. Goreng kepingan ubi kayu ini hingga masak dengan warna kekuningan kemudian angkat dan Buang minyak. Jika nak buat secara besar - Saiz kena guna mesin Buang minyaklah.

Selepas Buang minyak, Jika nak buat kerepek ubi kayu masin maka kita gaul dengan sedikit garam. Namun Jika nak buat kerepek ubi kayu pedas manis kena gaulkan dengan perencah pedas manis.

Untuk buat perencah pedas manis biasa aje, cili boh Boleh pakai, udara sedikit asam garam dan gula ditumis hingga pekat dan likat dalam kuali kemudian perencah ini digaulkan sedikit demi sedikit dengan ubi kayu yang telah digoreng tadi.

Jika nak buat kerepek ubi kayu dengan lain - lain perisa seperti perisa Lada hitam, perasa barbeku, perasa keju dan macam-macam lain perisa peroleh perisa ni kat kedai dan gaulkan dengan ubi kayu yang telah digoreng tadi dengan sekata.

Pada sesetengah Usahawan sedikit Kunyit digaulkan kepada hirisan ubi kayu yang telah dibasuh untuk memberikan warna kuning bungkusan kepada gorengan kerepek ubi kayu. Setelah kerepek ubi kayu sejuk ia Boleh di Timbang dan Dimasukkan dalam Plastik untuk makan sendiri atau dijual.

Nak buat kerepek ubi kayu ni kena belajar daripada Umno

Kulit ubi kayu dibuang ke dan tengok isinya warna kuning.


Selepas di Buang Kulit ubi kayu di basuh dan selepas potong pun hirisan dibasuh sekali lagi. Lihat ditepi imej hirisan siap sedia untuk dibasuh.

Setelah ubi kayu dibasuh bersih ia dipotong nipis dengan mesin alat pengamatan ini. Mesin ini Islam itu indah sendiri oleh Usahawan dan mungkin Boleh tanya kat Kedai


Setelah hiris ubi kayu di toskan, ia digoreng pakai mesin Inilah dikilang. Ia auto goreng dan Boleh timming berapa lama dan goreng nanti ubi kayu yang siap masak di angkat sendiri dan ditos diatas kuali pengoreng ini. Namun Jika nak buat kat rumah pakai aje periuk dengan minyak yang banyak sebab nak buat fryer mendalam.

Selepas goreng kerepek ubi kayu dibuang ke minyak dengan mesin pembuang minyak. Jika kerepek ubi kayu banyak minyak ia cepat Rosak selalunya tengik.

Untuk buat gaulan, mesin pengaul ini digunakan kerepek ubi kayu yang siap goreng dimasukan kedalam mesin pengaul dan perisa di tabur sedikit demi sedikit Hingga sekata ikut formulasi Masing - masing. Jika garam lebih masin la ... nasib ..





Setelah di gaul kerepek ubi kayu di letakkan atas Meja ini. Meja ini sengaja diibuat senget Supaya minyak Boleh Turun kesatu Sudut dan kerepek ubi kayu di tarik kedalam bekas melalui Sudut yang lain
daripada: http://www.teknologimakanan.com

7 comments:

  1. ayat penjelasan terlalu susah difahami. pening kepala membacanya.

    ReplyDelete
  2. Dibasuh dengan udara paip

    UMNO

    Islam itu Indah


    Apa kena mengea dengan benda2 tu semua?

    Pelik semacam aku baca.

    Hahhaha

    ReplyDelete
  3. Ayat keling.. Boleh la skit2 aq paham

    ReplyDelete
  4. Ayat keling.. Boleh la skit2 aq paham

    ReplyDelete
  5. Umno ade buat kursus buat kerepek ke

    ReplyDelete
  6. boleh juga itu keripik singkong nya,,,togel sgp

    ReplyDelete
  7. sikit lagi nak muntah baca karangan ni... ayat2 pun belit2 laa.. pening kepala

    ReplyDelete